چگونه توجه خود را به جزییات بیشتر کنیم و چرا توجه کردن به جزییات اهمیت دارد + سایت انگیزشی


چگونه توجه خود را به جزییات بیشتر کنیم و چرا توجه کردن به جزییات اهمیت دارد

توجه کردن به نحوه تفسیر اطلاعات و تجربیات خاص ما در یک لحظه معین از زمان اشاره دارد. با این حال ، در هر لحظه ، تمرکز ذهن می تواند توسط افکار ، احساسات و عملکردهای بی شماری بر هم بخورد. متأسفانه ، توانایی ما در توجه به جزئیات محدود است. اگر اجازه دهیم توجه مان معطوف موضوعات و خواسته های مختلف شود، تمرکزمان را به آسانی از دست می دهیم. در این مقاله به برخی از اصول اولیه توجه کردن و این نکته می پردازیم که چرا توجه کردن به جزییات اهمیت دارد و چطور میتوانیم توجه مان را بالا ببریم.

توجه چگونه عمل می کند؟

  • توجه از زمان تولد وجود دارد

توانایی ما در توجه به جنبه های خاصی از محیطمان به عنوان بخشی ذاتی از سیستم شناختی ، از بدو تولد وجود دارد. توجه کردن مولفه ای حیاتی در حیات بشری است. توجه ذاتی ما را راهنمایی می کند و به ما می گوید که کدام رویداد در محیط ما نیاز به اقدام فوری دارد.

  • توجه محدود است

ما در هر لحظه میتوانیم به موضوعات متعددی متمرکز شویم. اینکه چه مدت  میتوانیم به اطرافمان توجه کنیم به میزان علاقه ما به موضوع و تعداد عوامل پرت کننده حواس بستگی دارد.

  • توجه انتخابی است

از آنجایی که توجه محدود است، نیازمند آن است که در جایی که میخواهیم تمرکز کنیم، انتخابی باشد. اگر در محیط کاری شلوغ کار می کنیم، برای متمرکز شدن باید صداهای اطراف را فیلتر کنیم. حتی ممکن است بدون آنکه متوجه باشیم این کار را انجام دهیم. با این حال کنترل کردن این جنبه از توجه مان در زمانی که باید به جزییات توجه بیشتری داشته باشیم حیاتی است.

چگونه توجه خود به جزییات را ارتقا دهیم؟

توجه کردن به جزییات در زندگی شخصی و کاری اهمیت دارد. اگر توجه نکنیم در زمانی که میخواهیم در زندگی شخصی مان تغییر ایجاد کنیم شکست می خوریم. حتی ممکن است موقعیتهای پیشرفت بالقوه خود را در محیط کار از دست بدهیم. در زیر به چهار راه حل کلیدی برای ارتقای توجه به جزییات اشاره می کنیم.

  • عوامل پرت کننده حواس را محدود کنید

از آنجایی که توجه محدود است، باید تعداد عوامل پرت کننده حواس خود را کاهش دهیم. تحقیقات نشان می دهند که انسانها نمیتوانند چند کار را همزمان انجام دهند. ما تنها میتوانیم از کاری به کار دیگر بپردازیم. شاید بتوانیم به سرعت این کار را انجام دهیم اما همزمان نمی توانیم. در صورتی که به نیروی توجه خود اجازه پرت شدن بدهیم سختتر میتوانیم تمرکز کنیم. با آنکه برخی از عوامل حواس پرتی، بخصوص در محیط کار ،از کنترل ما خارج هستند، ، اما بسیاری را نیز می توانیم کنترل کنیم. برای مثال، نوتیفیکیشن  پیامکها و ایمیل حواس ما را پرت می کنند. مشخص کردن زمانی برای چک کردن ایمیلها به کنترل کردن عوامل پرتی حواس کمک می کند. همچنین اگر میخواهید به جزییات توجه کنید نباید به پیامهای گوشی خود توجه کنید

 

  • در لحظه حاضر و آگاه باشید

یکی از راههای ارتقای توجه به جزییات تمرکز کردن بر روی کاری است که در حال حاضر آن را انجام می دهیم. اگر حواستان از روی کاری که میخواهید انجام دهید پرت می شود، آنگاه بهتر است لحظه ای را صرف جمع کردن افکار و حضور داشتن در لحظه و آگاه بودن از شرایط کنید. اگر بدون تمرکز داشتن بخواهید کارهایتان را انجام دهید آنگاه نمیتوانید به جزییات توجه کنید و همین امر منجر به اشتباه کردنتان می شود. از دست دادن تمرکز ، پرت شدن حواس و عدم توانایی حضور در لحظه به عوامل متعددی بستگی دارد. ممکن است علت آن نیاز داشتن به استراحت باشد. در این صورت روشهای بی شماری برای حفظ تمرکز وجود دارد. اما ممکن است مساله بزرگتر باشد مثلا عدم داشتن علاقه یا استرس ناشی از انجام کار. در این صورت لازم است موقعیتی که در آن قرار دارید را تغییر دهید.

استراحت نکردن منظم باعث می شود نتوانید به جزییات توجه کنید. در حالیکه برخی از افراد تا دو ساعت هم میتوانند متمرکز بمانند، تحقیقات نشان می دهد ۵۲ دقیقه تمرکز و ۱۷ دقیقه استراحت بهتر در توجه کردن به جزییات به شما کمک می کند. تحقیقات دیگر حتی ۵۰ دقیقه تمرکز را توصیه می کنند. تکنیک پومودورو از این زمان نیز فراتر می رود و ۲۵ دقیقه تمرکز مستمر و ۵ دقیقه استراحت را توصیه می کند. این روش به افراد کمک می کند روی کارهای فعلیشان متمرکز باشند و برای ضرب الاجلهایشان تنش مثبتی ایجاد کنند. افرادی که زمانهای استراحت منظم تری دارند بهتر و با نیروی ذهنی بیشتری عمل می کنند. آنها با توجه بیشتر به جزییات مهم درصد خطاهایشان را پایین می آورند.

اگر لازم است به جزییات توجه کنیم باید منظم باشیم. منظور داشتن نظم در ذهن و در محیط اطراف است. اگر در محیطی به هم ریخته کار کنیم دچار حواس پرتی می شویم.  یادداشت کردن کارها در تقویم و دفترچه روزانه باعث می شود کاری را از قلم نیاندازید. وقتی کارهایتان را می نویسید احتمال آنکه آنها را انجام دهید بیشتر است. تحقیقات نشان می دهند که در صورتی که اهدافتان را به طور منظم یادداشت کنید احتمال انجام دادن آنها ۴۲ درصد بیشتر میشود. از بین بردن هرج و مرجهای ذهنی و محیطی باعث میشود انجام کاری را فراموش نکنید.

توجه کردن به جزییات اهمیت دارد زیرا باعث موفقیت شما در زندگی شخیصتان می شود و به شما اجازه می دهد تا روی جنبه هایی از زندگی تان که نیاز به تغییر دارد متمرکز شوید. در عین حال به ما کمک می کند تا موفقیتهای بیشتری در محیط کار داشته باشیم. با انجام استراتژی های بالا شانس متمرکز باقی ماندن، توجه نکردن به عوامل حواس پرتی و توجه کردن به جزییات در شما بالا می رود.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *